fredag 15 mars 2013

Kost

Som jag skrivit innan så har jag ändrat helt och hållet hur jag äter, och den största förändringen är att jag har börjat äta regelbundet, jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, varje dag. Jag äter dessutom bara bra råvaror och mat lagad från grunden.

Jag har minskat på kolhydraterna men inte tagit bort det helt, jag äter kolhydrater tidigare på dagen och då i form av, knäckebröd, mysli och gröt. Jag äter också kolhydrater med bra kvalitet till lunch, som tex quinoa el råris, men på kvällen försöker jag äta mer protein och grönsaker.

Fettet jag får i mig har minskat avsevärt och framför allt kvaliten på de fetter jag äter är bättre. När jag lagar mat så steker jag i riktigt smör eller kokosfett, men får även i mig bra fetter genom tex nötter, fet fisk och bra oljor. Jag använder inga lightprodukter utan kör istället på den riktiga varianten men i rätt mängd.


I samband med träning är jag extra noga med kosten, jag ser alltid till att få i mig ett bra mellanmål innan träning. Efter träning är det enormt viktigt att få i sig nåt, jag brukar ha som regel att alltid ha med mig en banan som jag tar ganska direkt efter ett pass, sen ser jag till att jag äter riktig mat högst 1 timme efter träning.

Jag följer detta noggrant men absolut inte slaviskt, jag väger inte maten, räknar inte kalorier utan går mest på sunt förnuft.

Genom att äta på detta sättet och med regelbunden träning lyckades jag tappa 12 kg på 11 veckor. Det finns många positiva saker med att äta så här, för mig så har sömnen blivit bättre, hälsan överlag har blivit bättre och jag känner mig mer glad och skärpt rent allmänt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar