tisdag 21 maj 2013

6-tempo !!

I höstas när jag med tunga steg började löpträna så fick jag frågan om jag inte kunde mäta upp en 5 km slinga från hamnen till hotellet här på ön. Det var dags för Tomtetåget där ett gäng löpare springer från Jönköping till Gränna tar båten över och springer 5 km på ön för att sedan festa till de lite på hotellet.
Inga problem sa jag och mätte upp 5 km, sen kom nästa fråga, Claes, kan du springa i täten så att folk hittar till hotellet, det blir väldigt lugn jogg och alla är slita efter 40 km, det blir säkert över 6-tempo. Jag fattade ingenting, vadå 6 tempo, det var rena grekiskan för mig.
 Jag ville ju inte verka helt efter så jag frågade inte mer utan var mest glad över att få vara med en liten stund. Jag stod i hamnen iförd full tomtemundering och väntade nervöst på alla slitna löpare som var på väg.

Det visade sig att de fanns ett gäng snabba löpare som inte alls hade några planer på att springa 6-tempo utan mest av allt bara ville ta sig till hotellet så fort som möjligt. Jag har ingen aning om vilket tempo vi till slut sprang i men det var långt över min nivå och absolut inget 6-tempo. Inte nog med att jag skulle springa 5 km i en fart långt över min nivå, de jag sprang med ville ju prata med mig samtidigt och frågade om Visingsö och var allmänt pratglada, jag hade fullt upp med att försöka andas. Jag gissar att jag kom 4 km innan det inte gick längre, jag var helt slut och var tvungen att stanna, som tur var så kunde jag enkelt förklara sista biten och dom fortsatte sista km utan mig.

Om nån sa till mig då hur fast jag skulle bli vid km-tempo eller hur noga jag skulle bli med att alltid springa exakt den längden jag bestämt mig för skulle jag nog skrattat åt dem. Men nu sitter jag här med min bästa vän, Garmin forerunner 910xt och kan inte tänka mig ett löparliv utan km-tempo, intervalltider och allt annat roligt man kan få fram.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar